akis

Sveika mityba – ilgo gyvenimo menas

Gyd. Karolis Raguotis

Nėra nieko žiauresnio už statistiką. Ji vienintelė, faktais ir skaičiais pasiremdama, net didžiausiam optimistui akivaizdžiai įrodo, kad visi priklausome nuo … pilvo. Mažai kas prieštarauja, jog daugiau nei pusės vėžinių ligų galėtume išvengti ar ganėtinai jų atsiradimą atitolinti, jei sutvarkytume mitybą. Paradoksas, kad išsivysčiusių šalių gyventojai turi didesnes “galimybes” susirgti vėžinėmis ligomis, nei antro ar trečio pasaulio šalys, bet taip byloja faktai. JAV vienas iš keturių serga ar sirgs vėžiu. Vokietijoje – vienas iš penkių (M. ir E.Kuši). Lietuvoje vienas iš septyniasdešimt penkių sirgo vėžiu ar dar gydosi. Kas penktam ji nustatoma pernelyg vėlai (F.Markuckas).
Žmogaus sveikatą įtakoja keturi veiksniai: gyvensena, ekologija, endogeniniai (paveldėjimas) faktoriai ir sveikatos priežiūros tarnyba.

Daugiau nei pusę (49-53%) sveikatos “atima” gyvensena. Ekologija su endogeniniais faktoriais pasidalina maždaug po 20%, o daugelio kritikuojamai ir reformuojamai sveikatos priežiūros sistemai telieka vos10%. Todėl gal atidėkime kuriam laikui kaltinimus nukreiptus į pastarosios pusę ir pagalvokime, ką mes galime padaryti patys sau gero be medikų pagalbos?
Šiandien patys populiariausi pokalbiai, tai patyrimo ir nuomonių išsakymas maisto papildų temomis. Vieni mažiau daugiau jau patyrę šioje srityje, kiti pradedantys, treti tik prisiklausę stengiasi išsakyti savo iniciatyvos pasiekimus. Neseniai besigirdavę apie brangių vaistų naudojimo maratonus, dabar jie kalba apie būtinumą save prižiūrėti patiems, be medikų pagalbos. Kartais tokios laisvamaniškos pratybos ir duoda vaisių, bet neretai, suvartojęs daugiau negu kaimynas, dar labiau išderina organizmą. Pati populiariausia pokalbio tema, jei tai apie mitybą, sukasi apie laisvuosius radikalus.

Cheminiu požiūriu laisvasis radikalas – tai molekulė, atomas ar atomų grupė, turintys vieną ar kelis nesuporuotus elektronus ir besistengiantys ‘’pagrobti’’ trūkstamus elektronus iš bet kurių kitų molekulių. Juos galima neutralizuoti antioksidantais, t.y. junginiais, kurie atiduoda laisvajam radikalui vieną iš savo elektronų ir grąžina jį į normalią būklę, sustabdydami žalingą veikimą (pagal Džin Karper).

Gerai nežinodami, kas tai yra nemaža pašnekovų dalis išsako labai jau abejotinos sėkmės rezultatus. Ne visos knygos, straipsniai, lankstinukai yra paruošti mitybos specialistų, ne visi siūlomi pagal įvairių pasaulio šalių mitybos receptus pagaminti patiekalai tinka galingais fermentais apsirūpinusio lietuvio skrandžiui. Dešimt su viršum metų kemšame konservantų prisodrintus užsieninius delikatesus. Jau pripratome prie tinginių maisto – hamburgerių. Bet gyvenimas ir organizmas yra tuo įdomūs, kad tam tikru laiku ir tam tikroje vietoje staiga padaro netikėtą posūkį. Gaila, bet žmogus ne visada įsiklauso į gamtos pasiūlymus. Nepilnas dešimtmetis kaip pasaulis pajuto, kad genetiškai išderinti maisto produktai yra ne kas kita, kaip gamtos ignoravimas ir palikuonių fizinis, dvasinis ir protinis nuskurdinimas.
Žmogui, kad galėtų sveikai ir ilgai gyventi tereikia labai nedaug – kad akys matytų, kad kaulai netrūkinėtų, kad oda nedžiūtų ir kad kraujas iš plaučių jėgą neštų.
Ponios ir ponai, norime Jums pristatyti stipriausių antioksidantų rinkinį- aliejų « KAROTINĄ ».
Ilgas ir vingiuotas KAROTINO ir jo produktų kelias į prekybos centrų lentynas, vaistines, kosmetikos salonus pagaliau sulaukė pripažinimo. “Man pagerėjo regėjimas”, “Mano oda tapo švelnesnė ir lygi”, “Man dingo nuovargis, mieguistumas” – tai tik keletas atsiliepimų, išsakytų pačių kritiškiausių ir reikliausių šio aliejaus vartojimo entuziastų.
Kas tas paslaptingas, daug diskusijų šią dieną keliantis aliejus – “KAROTINAS”?

Enciklopedija byloja…

KAROTINOIDAI Lotyniškas žodis carota reiškia morka. Karotinoidai yra nesotieji aniavandeniliai – geltoni, oranžiniai, raudoni, riebaluose tirpūs, biologiškai aktyvūs pigmentai. Juos sintetina grybeliai, bakterijos ir augalai. Yra dvi grupės: karotinai ir ksantofilai. Karotinai sintetinami augaluose. Vyrauja trys karotinų izomerai alfa, beta ir gama. Beta karotinas (provitaminas A) karotinų grupėje sudaro pagrindinę dalį. Katalizuojant fermentui karotinazei beta-karotinas kepenyse ir žarnose paverčiamas vitaminu A.
VITAMINAI Lotyniškai vita reiškia gyvybė, gyvenimas, aminaum – aminas. Tai biologiškai aktyvūs organiniai junginiai, būtini organizmo normaliai medžiagų apykaitai ir gyvybinei veiklai. Prieš 122 metus vitaminus atrado rusų mokslininkas N.Luninas, o “vitamino” terminą pasiūlė lenkų mokslininkas K.Funkas. Vitaminai žymimi raidėmis.
Labiausiai reikalingas vitaminas pažymėtas raide A. Akys, Atsparumas, Antioksidacija, Atgaminimas – tai pagrindiniai organizmo normalaus egzistavimo stulpai. Antioksidantai-tai medžiagos, neutralizuojančios laisvuosius radikalus. Didžiausi provitamino A (beta-karotino) kiekiai iki šiol rasti raudonajame palmių aliejuje. Pastaruoju metu mokslininkai pramonei pasiūlė beta-karotino gamybą, išauginant jį ant specialios rūšies grybelių.
Antras, ne mažiau svarbus vitaminas, randamas raudonajame palmių aliejuje, yra vitaminas E. Vitaminas E nuo laisvųjų radikalų saugo ir vit.A; abu kartu jie laikomi svarbiausiais mūsų akių, ypač lęšiuko ir tinklainės sargais.
Vitaminai A ir E kartu su vitaminu C ir minkroelementu selenu yra pagrindiniai organizmo normalaus ir ilgo gyvenimo sergėtojai.

Mokslas teigia…

Beta–karotinas.

Organizme beta-karotinas virsta vit. A. Pastarasis būtinas epitelinių audinių ir kaulų augimui, bei diferenciacijai, regėjimo ir reprodukcinei funkcijoms normaliai egzistuoti. Eksperimentuojant su gyvuliukais, esant vit.A trūkumui, nustatyta didesnė tikimybė susirgti vėžinėmis ligomis. Taip pat trūkstant Vit.A didėja ikivėžinių pokyčių įvairiuose organizmo audiniuose ir ypač gleivinėje odoje.

Beta-karotino didžiausios atsargos yra kepenyse. Išsekus jo kiekiui kepenyse, mažėja kraujyje, vėliau akių tinklainėje, galų gale keičiasi epitelio struktūra.

Ne visas priimtas karotinas organizme virsta vit.A. Žarnyne iš virškinamo maisto karotino sunaudojama tik keturiasdešimt procentų. Vitaminu A iš šio kiekio virsta apie pusė. Kuo vertingesnis maistas ir kuo daugiau maistingų medžiagų, tuo daugiau vitamino A patenka į kraują ir pasiunčiama į ląsteles.

Morka, suvalgyta be aliejaus, esti tik oranžinis pigmentas.

Kuo didesnis beta-karotino kiekis žmogaus kraujo plazmoje, tuo mažesnė tikimybė susirgti vėžinėmis ligomis. Beta-karotinas veikia neutralizuodamas deguonies ir kitus laisvuosius radikalus.

Vitaminas E skatina beta-karotino virtimą vitaminu A, todėl jie turi būti vartojami kartu.

Vitaminas E pasižymi priešvėžiniu veikimu, todėl rekomenduotinas žmonėms dirbantiems su kancerogenais, esantiems stresinėse situacijose ir rūkantiesiems.

Nepainiokite beta karotino su įprastu vitaminu A [retinoliu], kuris gaunamas iš gyvulinių produktų, pavyzdžiui, kepenų. Vitaminas A gali kauptis kepenyse ir tapti toksiškas. Daugelyje polivitaminų preparatų yra gana dideli kiekiai vitamino A [retinolio] . Gryno retinolio [ vitaminoA] suaugusieji turėtų vartoti ne daugiau kaip 5000 – 10 000 TV per parą, nebent gydytojai rekomenduoja kitokias dozes.(pagal Džin Karper).

Gyvenimas patvirtina…

Lietuva pirmauja Europoje ir Pasaulyje pagal produktų, pagamintų vienoje šalyje su karotinu asortimentą. Daugiau nei šimto pavadinimų maisto, konditerijos, kosmetikos, higienos ir sanitarijos gaminių su karotinu net išrankiausias lietuvis gali rasti įvairiuose prekybos centruose ir firminėse parduotuvėse.
Šiandien mes jums siūlome natūralų gryną “KAROTINĄ” dar patogesniame išfasavime – po 250 mililitrų. Tai beta-karotino kiekis, kurio reikia kiekvienam iš mūsų mėnesiui, kad įtvirtintume vitaminų A ir E būtiną normą.

Svarbu žinoti, ar toks maisto papildų vartojimas nekelia pavojaus. Dauguma mokslininkų įsitikinę, kad tai visiškai nepavojinga, ir pritaria dr. Volterio Vileto iš Harvardo nuomonei, kad ‘’neprotinga laukti, kai nauda tokia aiški, o rizika tokia maža’’. Jo žodžiais tariant, ‘’šiuos papildus galima vartoti be baimės, nes tikimybė,kad jie padės, yra didelė, o pavojaus, atrodo,nėra.;;(pagal džin Karper).

Karotinai

“Be nuolatinio ir pakankamo antioksidantų (pvz.karotinoidų) srauto neįmanoma išgyventi. Nes oksidacija pažeidžia ląstelių branduolius, baltymus bei kitas stambias molekules, dėl to per anksti senstama, susergama katarakta, atsiranda psichikos sutrikimø.”

Prof.Gledise Blok. Berkelis.Kalifornija.

ALIEJUS SU KAROTINU ĮSITVIRTINA PERPILDYTOJE RIEBALŲ RINKOJE

Šiandien Lietuvoje yra didelė augalinių aliejų pasiūla. Kokį aliejų pasirinkti ?

Visuomenės sveikatos ugdymo centro gydytojo Valdo Grigucevičiausinterviu su Kauno technologijos universiteto Maisto produktų technologijos katedros docente Dainora Gruzdiene.
Kam reikalingi žmogui natūralūs karotinai ir kodėl rekomenduojate vartoti juos būtent su aliejais ?

Kasdieną vartodamas įvairius vaisius ir daržoves žmogus gauna apie 600 įvairių rūšių karotinoidų. Tačiau tik kai kurie iš jų ( beta ir alfa – karotinai bei kriptoksantinas) gali veikti kaip A vitamino provitaminas, t.y. medžiaga, iš kurios žarnyne ir kepenyse pasigamina A vitaminas.
Epidemiologiniais tyrimais (JAV) nustatyta, kad nuolat vartojant daug vaisių ir daržovių galima žymiai sumažinti tikimybę susirgti kraujotakos ir kai kuriomis onkologinėmis ligomis. Tai paskatino daugelį pasaulinių sveikatos organizacijų rekomenduoti kasdieniniam vartojimui bent penkių rūšių karotinoidus, E vit. (tokotrienolius ir tokoferolius), C vit., seleną ir kitas biologiškai aktyvias fitochemines medžiagas, turinčias neabejotinos reikšmės žmonių sveikatai. Visa tai paaiškinama natūralių medžiagų kompleksiniu poveikiu.

Tačiau kai kurie mokslininkai prieštaringai vertina karotinų naudą sveikatai. “Lietuvos žiniose”(2000 04 17 Nr90) išspausdintoje publikacijoje “Kai bočius lupo apelsiną…” patariama nevartoti aliejaus su karotinu, nes remiantis Suomijoje atliktais tyrimų rezultatais, dideli ir ilgą laiką vartojami beta -karotino kiekiai padidina galimybę susirgti vėžiu. Kokia Jūsų nuomonė?

Stebina mitybos ir profilaktinės medicinos specialistų, o ypač prof. V. Lazutkos viešai reiškiama nuomonė, kuomet nežinia dėl kokių priežasčių supainiojama sintetinio beta – karotino sąvoka su natūralių karotinų mišiniu, esančiu raudonajame palmių aliejuje kartu su kitomis fiziologiškai aktyviomis medžiagomis (E vit. – tokotrienolių ir tokoferolių mišiniu) ir tokiu tai sukeliama sumaištis tarp vartotojų.
Šioje publikacijoje aprašytame tyrime dalyvavo 30 tūkst. rūkančių žmonių. Jie 5-8 metus kasdien papildomai gaudavo po 20 miligramų sintetinio beta – karotino.
Manoma, kad sintetinis beta- karotinas yra greičiau pasisavinimas ir jo vartojimas kai kuriuose moksliniuose tyrimuose santykinai padidintomis dozėmis atskirai ar su kitais antioksidatoriais, gali sukelti cheminių medžiagų disbalansą, kuris ir galėjo sukelti jo prooksidacinį aktyvumą ar toksiškumą ląstelėse (pvz., plaučių). Tuo galima paaiškinti ir nelauktus rezultatus dvejuose intervenciniuose tyrimuose su žmonėmis, naudojant alfa – tokoferolio ir beta- karotino bei beta – karotino ir retinolio mišinius, kurių metu buvo pastebėta padidėjusi rizika susirgti plaučių vėžiu. Tačiau tokie rezultatai negali būti vienareikšmiškai vertinami ir priskiriami vien tik sintetiniam beta- karotinui ar kitiems komponentams, nes pasirinkti subjektai greičiausiai jau turėjo pradinių vėžio ląstelių arba neoplazminių pažeidimų, rūkė tabaką ir buvo paveikti asbestu, t.y. turėjo padidintą riziką susirgti vėžiu .
Antivėžinę apsaugą organizme vykdo sudėtinga imuninė sistema, kurioje būtinai turi dalyvauti karotinoidai, ir jų tam tikra koncentracija visada yra kraujyje.
Be to, toks karotino kiekis (20 miligramų) yra 250 gr. aliejaus su karotinu. Praktikoje sunku įsivaizduoti, kad vienas žmogus kas dieną galėtų suvartoti net po 250 gramų aliejaus ! Tai nerealu, todėl baimintis dėl aliejaus perdozavimo nereikėtų, juo labiau, kad aliejus su karotinu yra brangesnis už įprastinius aliejus ir vartojamas taupiai, dažniausiai salotoms.
Tai apie kokius karotinų perdozavimus ir vėžinių ligų galimybę kalba oponentai ?
Be to, natūralūs karotinai žarnyne ir kepenyse virsta A vitaminu priklausomai nuo organizmo poreikių, todėl vartojant šį aliejų nėra ir vit.A hipervitaminozės pavojaus.

Ar ne paprasčiau ir ne pigiau būtų nusipirkti karotino preparatų vaistinėse?

Modernių technologijų dėka sintetinis beta- karotinas tiekiamas vartotojui kapsulių ir tablečių forma, tačiau šis karotinas yra ne tas pat, kaip natūralių karotinų mišinys įvairiame maiste, taip pat ir raudonajame palmių aliejuje.
Šiuo metu mokslinių tyrimų dėmesio centre yra sintetinis beta – karotinas, kuris glaudžiai susijęs su pasaulinio masto aliejaus verslo ir konkurencijos aspektais, todėl lieka nepastebėta kitų karotinoidų, tokių, kaip ksantofilas , luteinas ir zeaksantinas, nauda sveikatai (pvz., teigiamas jų poveikis organizmo ląstelių regeneracijai, prostatos vėžio profilaktikai ir kt.).

Kokie yra natūralių karotinų šaltiniai ? Kuo vertingas raudonasis palmių aliejus?

Šiuo metu yra žinomi trys komerciniai natūralių karotinų šaltiniai : raudonasis palmių aliejus, tagetės ir Dunaliella. Kadangi vienas karotinoidų šaltinis, o tuo labiau sintetinis beta – karotinas negali suteikti subalansuoto karotinų kiekio, todėl būtina vartoti įvairius natūralius karotinų mišinius (alfa ir beta – karotinai, likopenas, luteinas ir zeaksantinas),
kurių nauda sveikatai įrodyta moksliniais tyrimais.
Individai, kurie dėl įvairių priežasčių reguliariai negauna pilnai subalansuoto maisto, turtingo daržovėmis ir vaisiais, tokių, natūraliame maiste esančių karotinų mišinių vartojimas galėtų užtikrinti optimalią sveikatos būklę.
Natūralių karotinų, tokotrienolių ir tokoferolių mišiniai, esantys raudonajame palmių aliejuje kaip tik iš dalies ir užpildo šią spragą dabartiniame Lietuvos gyventojų mitybos racione.
Bet tai nereiškia, kad mes siūlome padidinti riebalų suvartojimą, bet dalį jų rekomenduojame pakeisti rapsų (85 %) ir raudonojo palmių (15 %) aliejaus mišiniu ( Vilniaus ir Obelių aliejumi Karotinas). Šiame aliejuje esantis karotinų kiekis, lyginant su koncentruotu raudonųjų palmių aliejumi, yra mažesnis 7 kartus, t.y., šimte gramų aliejaus yra 7.5 miligramai karotinų. Suaugusiam žmogui kasdien su maistu rekomenduojama suvartoti iki 5 miligramų beta – karotino.
Visa pateikta naujausia informacija apie raudonojo palmių aliejaus naudą sveikatai ir paskatino sukurti ir pateikti vartotojui šį puikų lietuvišką funkcinį maisto produktą, savo sudėtyje turintį ypač svarbų žmogaus sveikatai natūralių, biologiškai aktyvių medžiagų mišinį.
Naujausios publikacijos rodo didelį pasaulio visuomenės susidomėjimą šiuo maisto priedu ne tik tiesioginiam vartojimui, bet ir naudojant jį kitų maisto produktų gamyboje. Šioje srityje Lietuvos maisto pramonė lenkia kitas pasaulio valstybes ir jos pasiekimai diegiant raudonąjį palmių aliejų yra publikuojami pasaulinio lygio moksliniuose žurnaluose.